Pelaaminen ja virtuaalitodellisuus olivat pääosissa digimessujen viikonlopussa

Digiexpo yleiskuva

Tekniikkaparkin toimitus vieraili 4.-6.11.2016 järjestetyssä DigiExpo- ja GameXpo -tapahtumissa tutkailemassa viihde-elektroniikan ja ylipäänsä teknologian uusia virtauksia. Tapahtumat pidettiin samaan aikaan Messukeskuksessa, ja käytännössä molemmat messut tuntuivat yhtenäiseltä kokonaisuudelta, vaikka ne olikin jaettu omille alueilleen messuhallissa. Yleisesti ottaen messut vaikuttivat yleisömenestykseltä, sillä visiitin aikana Helsingin messukeskuksen käytävillä oli väkeä paikoitellen jopa ruuhkaksi asti, ja kuten arvata saattaa, niin erilaiset pelipisteet olivat kovalla käytöllä eikä esimerkiksi virtuaalitodellisuuden syövereihin päässyt ilman jonottamista.

VR-pelaaminen

Virtuaalitodellisuus olikin yksi näkyvimmistä teemoista tämän vuoden GameXpoilla. Esimerkiksi Playstation VR-osastolla riitti kuhinaa ja asiasta kiinnostuneita päästettiin seikkailemaan pelimaailmoihin luurit päässä ja VR-lasit silmillä. Sivusta seuraten aavistuksen hassunnäköistä puuhaa, mutta toki pelaajan silmin kertaluokkaa vaikuttavampaa toimintaa.

16digiexpo05

Perinteisempääkään konsolipelaamista ei silti sivuutettu – pelaajat pääsivät tutustumaan varsin laajalla kattauksella tuoreisiin julkaisuihin kaikkien suurten pelikonsolien osalta.

16digiexpo07

Olipa Messukeskukseen pystytetty jopa varsin autenttisen oloiset lanit…

16digiexpo01

DigiExpon puolella esiteltiin muuta viihde-elektroniikkaa laidasta laitaan – kuvaaminen ja äänentoisto olivat korostetun näyttävästi esillä. Kuvassa Olympuksen mikrojärkkäritarjontaa.

16digiexpo02

Tulevaisuus on täällä -osastolle oli tuotu hiukan järeämpääkin kalustoa. Tässä Protolabin tuotantoa oleva kuusirenkainen miehistönkuljetusajoneuvo, jota messuvieraat pääsivät tutkailemaan lähietäisyydeltä.

16digiexpo03

Myös 3D-tulostus oli edustettuna, joskaan ei kovin suuressa mittakaavassa. Vaikuttaisi siltä, että tämä teknologia ei ihan vielä ole kuluttajien jokapäiväisessä arjessa mukana, vaikka hyvin viimeistellyt ja toimivat 3D-tulostimet alkavatkin jo olla hintansa puolesta harrastajienkin ulottuvilla.

Kokonaisuutena DigiExpo- ja GameXpo-tapahtumat tarjosivat mielenkiintoisen läpileikkauksen siihen, mitä viihde-elektroniikan saralla tällä hetkellä eniten tarjotaan ja mitkä trendit ovat pinnalla. DigiExpon puoli oli loppujen lopuksi yllättävän nopeasti läpi kierretty, mutta GameXpon puolella olisi saanut palamaan aikaa railakkaaminkin, mikäli olisimme perehtyneet syvällisemmin uutuuspelien maailmaan – jonot pelipisteille kun olivat ainakin Tekniikkaparkin visiitin aikana varsin pitkiä. Yhtä kaikki, oli mukavaa nähdä, että tuore teknologia herättää näin mittavaa kiinnostusta!

 

Julkaistu kohteessa Ajankohtaista